Dag 11 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Jan Vrieswijk - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Jan Vrieswijk - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

11 Februari 2018 | Thailand, Chiang Khong

In 8.45 uur worden we opgepikt en naar de grens met Laos gebracht.Een heel gedoe om dat land binnen te komen. Allerlei loketten moeten we aandoen, allerlei formulieren invullen,pasfoto enz. En dat allemaal om een visum te bemachtigen. Cash moeten we 35 amerikaanse dollars neerleggen. Had ik in Nederland al opgehaald. Echter....omdat het zondag is moet ik 1 dollar extra betalen. Heb ik niet. Maar ik mag die dollar uiteindelijk ook betalen in Thais geld.
We gaan de grens over en moeten nog 10 km. met een busje om bij de slowboot te komen.
Wij mogen ons verheugen in één van de luxere exemplaren. Er liggen duidelijk mindere boten.
Met zo'n 20 anderen (niet veel op zo'n grote boot), bestaande uit Canadezen, een Duitse, een Nederlands stel, en een Welshman, een bont stel dus, gaan we stroomafwaarts.
Een prachtig schouwspel voltrekt zich aan onze ogen. Volop zon, een verkoelend briesje, maar vooral de prachtige natuur brengt een onmisbare indruk met zich mee.
Het is de hele reis al een mooie oefening om onze engelse taal te verbeteren. Dat lukt aardig. Conversaties gaan steeds gemakkelijker. Zeker als je 2 dagen met elkaar op één boot zit.
Halverwege deze rit bezoeken we het dorp van een bergvolk. De Lao Kamu Village. Zo verschrikkelijk primitief dat het een beetje ongemakkelijk aanvoelt om daar met een groep binnen te dringen. Drommen kinderen die stilzwijgend meelopen. Een enkeling vraagt om money. Wij vinden dat lastig en vragen de gids of deze mensen ook iets krijgen voor deze bezoekjes. Hij bevestigt dat zijn baas één keer per jaar een donatie doet bij de regering. In hoeverre dit uiteindelijk bij deze mensen komt is de vraag.
Ik weet niet of er veel corruptie is in dit land en er geld verdwijnt naar mensen voor wie het niet bedoeld is. Ik vrees het ergste.
We varen verder op weg naar Pak Bang, waar we de avond en de nacht zullen doorbrengen.
Daar aangekomen blijkt het een gehucht van een paar huizen en wat restaurantjes te zijn. Het hotel waar wij de nacht verblijven ligt prachtig gesitueerd met een geweldig uitzicht vanuit onze kamer op de rivier. Het gerucht gaat dat hier morgenvroeg een aantal olifanten te zien is.
Benieuwd wat dat gaat opleveren. Ons appartement bestaat voornamelijk uit bamboe. Veel kieren, gaten rn...muggen. We hangen snel de klamboe uit zodat we in ieder geval dasr veilig liggen voor eventuele aanvallen van dat gespuis.
Naast het restaurant laten onze Canadese medereizigers, met wie we gegeten hebben, en ik ons verwennen met een heerlijke Thaise massage van een uur.
Morgenvroeg om 8.00 uur vertrek voor het 2e gedeelte van deze geweldige bootreis.

• 11 Februari 2018 - 22:25

Erik Van D:

Mooi begin van Laos, gaaf! Ben benieuwd of jullie de olifanten nog gezien hebben..Die extra dollar omdat het zondag was zou ik maar met een korreltje zout nemen Jan:-).. waarschijnlijk zou je die ook op Woensag betalen omdat het de dag ervoor dinsdag was... NU op naar Luang Prabang, wordt daar het reisgezelschap niet uitgebreid? Geniet ervan!!

• 12 Februari 2018 - 10:14

Corry:

Jan wat heb je een heerlijke schrijfstijl; je ziet het gebeuren en daarbij een beetje humor. Wat moet het schitterend zijn om deze rivier stroomafwaarts te varen. En nu op naar Rosanne. Heerlijk genieten met zijn drieën. Geef Rosanne maar een dikke knuffel van mij.

Verslag uit: Thailand, Chiang Khong

Reizen door Thailand en Laos

Onze volgende wereldreis.
Nadat we 2 jaar geleden een maand door Vietnam hebben getrokken gaan we in februari onze volgende trip te maken. En wel naar Thailand en Laos.
We vertrekken op 31 januari en hopen op 2 maart weer terug te zijn in Nederland.
De eerste 2 weken reizen Diny en ik met z'n 2-en en daarna voegt Rosanne zich, vanuit Hanoi, bij ons en vervolgen we onze reis met z'n 3-en.
Globaal hebben we de volgende route gepland. We landen in Bangkok, verblijven daar een paar dagen. Vervolgens naar Kanchanabury ( Birma spoorlijn. Bridge over the River Kwai). Daarna naar het noorden van Thailand. ( Chiang Mai en Chiang Rai). Dan via de Mekong River, middels een 2-daagse boottocht, naar Laos. Daar ontmoeten we in Luang Prabang Rosanne en reizen met z'n 3-en nog een aantal dagen door Laos om vervolgens via Bangkok te vliegen naar het zuiden van Thailand. Op 1 maart vliegt Rosanne vanuit Bangkok terug naar Vietnam en wij de andere kant op naar Schiphol.

Als jullie onze reis willen volgen hoef je geen aktie te ondernemen en krijg je de verslagen via de mail.
Heb je geen behoefte om 4 weken lang "onze spam" in je emailbox te krijgen, even goede vrienden (innen), maar dan graag even een mailtje en verwijder ik je uit de mailing list. Haha.

De vorige reis heb ik uitgebreid elke dag verslag gedaan. Dat heeft me toen veel energie en tijd gekost. Met mijn "dikke" vingers elke avond op een tablet een verslag schrijven was een hele opgave die ik mezelf gesteld had.
Deze reis zal ik (wrschnlk) niet elke dag achter de tablet kruipen, maar hoop jullie wel zoveel mogelijk een indruk te geven van wat we meemaken.
Liefs en hartelijke groeten van ons.